Ponieważ okres świąteczno-noworoczny nieszczególnie sprzyja naukowym refleksjom, dziś kilka słów o grach komputerowych bez odniesień do glottodydaktyki. Lektura poniższego tekstu może jednak być pouczająca i dla glottodydaktyków. Nie sposób bowiem rozpatrywać problemu przydatności poszczególnych gatunków gier w nauczaniu języków obcych (cf. moje posty o grach platformowych: http://pl-call.pl/2013/11/jak-grac-na-lekcji-jezyka-obcego/ i o symulatorach życia: http://pl-call.pl/2013/11/650/ ) nie mając […]
Afordancje fonetyczne w Drugim Życiu
Taki był tytuł mojej prezentacji na konferencji Mówienie w języku obcym w Koninie, w maju 2009. Pojęcie afordancji jest bardzo ważne dla teorii i praktyki nauczania i uczenia się w świecie wirtualnym. Jest też jednym z najbardziej złożonych i rozmytych… Zgodnie z definicją wikipedialną, afordancje to “wszystkie możliwości działania obecne w środowisku, obiektywnie mierzalne i niezależne od indywidualnych […]
Drugi Kraków…
Jednym z magnesów przyciągających do Drugiego Życia zaintrygowanych nowicjuszy i doświadczonych nauczycieli (języka) są georealistyczne repliki miejsc, które istnieją (bądź istniały) w tzw. ‘realu’: miast, budynków, konstrukcji. Choć Drugie Życie jako takie nie jest repliką pierwszego, można tam jednak znaleźć wiele takich symulacji. Z punktu widzenia dydaktyki języka obcego są one warte uwagi, ponieważ: zawierają zwykle […]
By the time you get back, all the food will have gone / will go…
Czy da się w Drugim Życiu nauczać języka tradycyjnie? Oczywiście! Bo w Drugim Życiu można robić to wszystko, co w Pierwszym, i na dodatek jeszcze trochę… Można więc uprawiać metodę ‘grammar-translation’, stać przy tablicy i wyjaśniać zawiłości Future Perfect (jak w tytule tego posta), zadawać uczniom testy wielokrotnego/binarnego wyboru. Tablica będzie, co prawda wirtualna, zaś […]
Tió de Nadal
W Drugim Życiu spotyka się ludzi dosłownie z całego świata. Wnoszą oni do Życia swoje języki i obyczaje. Najlepiej widać to i słychać w okolicy świąt wszelakich. W świecie wirtualnym docenić można różnorodność religii i obyczaju. Nie wszyscy obchodzą Boże Narodzenie. A ci, którzy celebrują to święto, robią to różnie, czasem w sposób, który rzymskim […]
Zainteresowanie nauczycieli jest raczej powierzchowne…
Wszystkim nauczycielom poważnie zainteresowanym dydaktyką w Drugim Życiu bardzo polecam artykuł Andrzeja Wodeckiego i Rafała Moczadło z 2009 roku, pod tytułem “Projekty dydaktyczne w środowisku Second Life – relacja z eksperymentu” (http://www.e-edukacja.net/piata/referaty/sesja_I/03_e-edukacja.pdf). Poniżej fragment wniosków z badań tych autorów. Dotychczasowe doświadczenia z różnych eksperymentów wskazują, że SL nie sprawdza się jako środowisko umożliwiające dystrybucję treści elektronicznych czy […]
Gender w Drugim Życiu
Wiekszość awatarów w Drugim Życiu to mniej lub bardziej udane istoty człekopodobne. Zazwyczaj młodsze i piękniejsze/przystojniejsze od swoich… powiedzmy właścicieli. Ale nie jest to ograniczenie nałożone ‘z zewnątrz’, czyli przez sam system czy świat wirtualny. Można tworzyć awatary nieczłekopodobne o bardzo zróżnicowanych kształtach, wielkościach, ubiorach, itp. Poniżej niewielka próbka pobrana z moich własnych peregrynacji w […]
Sex w Drugim Życiu…
Poniżej zapis pewnej krótkiej rozmowy w Drugim Życiu. Miejsce: Dolce Vita, popularne miejsce do tańczenia. Sytuacja: Wlodek Barbosa tańczy solo jako swój (żeński) alt (http://pl-call.pl/2013/12/ja-i-moj-awatar/); w pewnym momencie dostaje wiadomość po francusku na kanale prywatnym (private chat/IM) i odpowiada. Barbosy znajomość francuskiego pozwala na prostą rozmowę, niepozbawioną błędów, jak widać poniżej. Taki dialog pokazuje typową dla Second Life […]
Happiness I hadn’t felt before…
Poniżej fragment mojego artykułu z 2011 roku: “Happiness I hadn’t felt before”, czyli nauka języków obcych w Drugim Życiu”. W: Mirosław Pawlak & Bartosz Wolski (eds). Wykorzystanie nowoczesnych technologii w dydaktyce języków obcych. Konin: Wydawnictwo PWSZ. 123-130. “Wirtualne środowisko stwarza możliwości, o których tylko marzyć może nauczyciel i uczeń w szkole: (a) pełne ‘zanurzenie’ w obcojęzycznej […]
Understanding Learning in Virtual Worlds
“Indeed objects can be even be scripted so that when touched by an avatar their names are spoken aloud and appear in text. This has been done in areas of Virtlantis, a language learning region in SL” — Przedmioty można programować tak, by za dotknięciem głośno ‘mówiły’ i jednocześnie pisały na ekranie swoją nazwę. Zrobiono […]