Gry 2013

Ponieważ okres świąteczno-noworoczny nieszczególnie sprzyja naukowym refleksjom, dziś kilka słów o grach komputerowych bez odniesień do glottodydaktyki. Lektura poniższego tekstu może jednak być pouczająca i dla glottodydaktyków. Nie sposób bowiem rozpatrywać problemu przydatności poszczególnych gatunków gier w nauczaniu języków obcych (cf. moje posty o grach platformowych: http://pl-call.pl/2013/11/jak-grac-na-lekcji-jezyka-obcego/ i o symulatorach życia: http://pl-call.pl/2013/11/650/ ) nie mając […]

Continue Reading 0

Afordancje fonetyczne w Drugim Życiu

Taki był tytuł mojej prezentacji na konferencji Mówienie w języku obcym w Koninie, w maju 2009. Pojęcie afordancji jest bardzo ważne dla teorii i praktyki nauczania i uczenia się w świecie wirtualnym. Jest też jednym z najbardziej złożonych i rozmytych… Zgodnie z definicją wikipedialną, afordancje to “wszystkie możliwości działania obecne w środowisku, obiektywnie mierzalne i niezależne od indywidualnych […]

Continue Reading 0

Drugi Kraków…

Jednym z magnesów przyciągających do Drugiego Życia zaintrygowanych nowicjuszy i doświadczonych nauczycieli (języka) są georealistyczne repliki miejsc, które istnieją (bądź istniały) w tzw. ‘realu’: miast, budynków, konstrukcji. Choć Drugie Życie jako takie nie jest repliką pierwszego, można tam jednak znaleźć wiele takich symulacji. Z punktu widzenia dydaktyki języka obcego są one warte uwagi, ponieważ: zawierają zwykle […]

Continue Reading 0

By the time you get back, all the food will have gone / will go…

Czy da się w Drugim Życiu nauczać języka tradycyjnie? Oczywiście! Bo w Drugim Życiu można robić to wszystko, co w Pierwszym, i na dodatek jeszcze trochę… Można więc uprawiać metodę ‘grammar-translation’, stać przy tablicy i wyjaśniać zawiłości Future Perfect (jak w tytule tego posta), zadawać uczniom testy wielokrotnego/binarnego wyboru. Tablica będzie, co prawda wirtualna, zaś […]

Continue Reading 2

Tió de Nadal

W Drugim Życiu spotyka się ludzi dosłownie z całego świata. Wnoszą oni do Życia swoje języki i obyczaje. Najlepiej widać to i słychać w okolicy świąt wszelakich. W świecie wirtualnym docenić można różnorodność religii i obyczaju. Nie wszyscy obchodzą Boże Narodzenie. A ci, którzy celebrują to święto, robią to różnie, czasem w sposób, który rzymskim […]

Continue Reading 0

Zainteresowanie nauczycieli jest raczej powierzchowne…

Wszystkim nauczycielom poważnie zainteresowanym dydaktyką w Drugim Życiu bardzo polecam artykuł Andrzeja Wodeckiego i Rafała Moczadło z 2009 roku, pod tytułem “Projekty dydaktyczne w środowisku Second Life – relacja z eksperymentu” (http://www.e-edukacja.net/piata/referaty/sesja_I/03_e-edukacja.pdf). Poniżej fragment wniosków z badań tych autorów. Dotychczasowe doświadczenia z różnych eksperymentów wskazują, że SL nie sprawdza się jako środowisko umożliwiające dystrybucję treści elektronicznych czy […]

Continue Reading 0

Gender w Drugim Życiu

Wiekszość awatarów w Drugim Życiu to mniej lub bardziej udane istoty człekopodobne. Zazwyczaj młodsze i piękniejsze/przystojniejsze od swoich… powiedzmy właścicieli. Ale nie jest to ograniczenie nałożone ‘z zewnątrz’, czyli przez sam system czy świat wirtualny. Można tworzyć awatary nieczłekopodobne o bardzo zróżnicowanych kształtach, wielkościach, ubiorach, itp. Poniżej niewielka próbka pobrana z moich własnych peregrynacji w […]

Continue Reading 0

Sex w Drugim Życiu…

Poniżej zapis pewnej krótkiej rozmowy w Drugim Życiu. Miejsce: Dolce Vita, popularne miejsce do tańczenia. Sytuacja: Wlodek Barbosa tańczy solo jako swój (żeński) alt (http://pl-call.pl/2013/12/ja-i-moj-awatar/); w pewnym momencie dostaje wiadomość po francusku na kanale prywatnym (private chat/IM) i odpowiada. Barbosy znajomość francuskiego pozwala na prostą rozmowę, niepozbawioną błędów, jak widać poniżej. Taki dialog pokazuje typową dla Second Life […]

Continue Reading 0

Happiness I hadn’t felt before…

Poniżej fragment mojego artykułu z 2011 roku: “Happiness I hadn’t felt before”, czyli nauka języków obcych w Drugim Życiu”. W: Mirosław Pawlak & Bartosz Wolski (eds). Wykorzystanie nowoczesnych technologii w dydaktyce języków obcych. Konin: Wydawnictwo PWSZ. 123-130. “Wirtualne środowisko stwarza możliwości, o których tylko marzyć może nauczyciel i uczeń w szkole: (a) pełne ‘zanurzenie’ w obcojęzycznej […]

Continue Reading 0