Dydaktyka 2d versus 3d

Kapp, Karl and Tony O’Driscoll. 2010. Learning in 3D. Adding a new dimension to enterprise learning and collaboration. San Francisco: Pfeiffer. Ta książka była już wspomniana na moim blogu 17 grudnia zeszłego roku. Wtedy chodziło o cytat ze strony siódmej, gdzie autorzy klasyfikują sieć www używając metafory przestrzeni: do, przez, w. Dzisiaj proponuję zerknąć na stronę 62, gdzie z kolei mowa jest o różnicach dydaktycznych między środowiskiem edukacyjnym (Learning Environment = LE) dwuwymiarowym (2d) i trójwymiarowym (3d). Poniżej skan odpowiedniego fragmentu. Nie będę tłumaczył wszystkiego. Zresztą… więcej tam (międzynarodowej) łaciny, niż angielszczyzny. Wybiorę tylko niektóre elementy do komentarza.

Taksonomia pierwszej kolumny pochodzi z wcześniejszych rozważań autorów na temat siedmiu sensibilities imersyjnych środowisk wirtualnych (Virtual Immersive EnvironmentsVIEs). I proszę mnie nie pytać, co właściwie mają autorzy na myśli mówiąc o sensibilities, bo ich użycie tego terminu nie pasuje mi do żadnego znaczenia w największych słownikach języka angielskiego.

Niektóre różnice 2d-3d w tabelce już omawialiśmy; na przykład kwestię trójwymiarowej reprezentacji siebie jako awatara. Inne zasługują na komentarz. Power of Presence, czyli obecność, czyli zanurzenie: w synchronicznej nauce w systemie 2d (na przykład na platformie e-learningowej typu Moodle) jesteśmy zanurzeni jako odcieleśniona reprezentacja nas, w najlepszym razie jako płaski emoticon. W środowisku 3d jesteśmy uosobieni. To coś więcej, niż trójwymiarowość: nasz awatar jest personą, w którą się wcielamy. A według wielu teoretyków i praktyków dydaktyki w 3d jest to warunek sine qua non efektywnej nauki tamże.

W środowisku 3d mamy przestrzeń wirtualną (a nie tylko slajdy), w której możemy budować, a nie wyłącznie prezentować dokumenty. Możemy działać, a nie tylko wykonywać ćwiczenia. Zaś nasza interakcja (z otoczeniem i innymi awatarami) odbywa się w zanurzeniu. O tym wszystkim już pisałem, więc nie będę się powtarzał. Polecam tę książkę!

Kapp&O'Driscoll_062

 

No comments yet.

Leave a Reply