Taksonomia Blooma zreifikowana w Drugim Życiu

Jedną z afordancji oferowanych przez świat wirtualny dydaktyce jest wspominana poprzednio w tym blogu możliwość rozszerzenia wirtualnej rzeczywistości (augmented virtuality) o dowolne elementy dydaktyczne: pliki dźwiękowe, tekstowe, obrazy, wideo, etc., które można uruchamiać za pomocą dotknięcia tak rozszerzonego obiektu. Inną przydatną funkcjonalnością jest łatwość z jaką można reifikować (=urzeczawiać) pojęcia abstrakcyjne w wirtualnej przestrzeni 3d, czyli przekształcać abstrakcje w trójwymiarowe przedmioty (które, rzecz jasna, również mogą być następnie ‘rozszerzone’).

Weźmy jako przykład tzw. taksonomię Blooma. Na zdjęciu poniżej Wlodek Barbosa siedzi na (!) zreifikowanej w Drugim Życiu reprezentacji tej koncepcyjnie złożonej kategoryzacji. Uczniom z przewagą pamięci wzrokowej i kinestetycznej taka reifikacja może znacząco pomóc w zrozumieniu i zapamiętaniu pojęć abstrakcyjnych. Oczywiście podobną piramidkę Blooma można skonstruować w ‘realu’ z plastiku lub drewna; będzie to jednak trudniejsze, bardziej pracochłonne i kosztowniejsze, niż jej wykreowanie w świecie wirtualnym…

 

Bloom_3

No comments yet.

Leave a Reply