Cytowałem już na łamach tego bloga Kieron Sheehy na temat afordancji wynikających z możliwości AV oferowanych przez światy wirtualne. Poniżej jeszcze jeden cytat z tego samego roku, ale innej antologii artykułów: Kieron Sheehy. 2010. “Virtual environments: issues and opportunities for researching inclusive educational practices”. W: Anna Peachey et al.(eds). 2010. Researching learning in virtual worlds. New York: […]
AR versus AV
Augmented Reality versus Augmented Virtuality… I wszystko jasne, prawda? Hmmm. Niezupełnie. Wystarczy otworzyć tę stronę i widać, że kwestie definicyjne są (jak zwykle) wielce skomplikowane… Ale nawet jak odniesiemy się wyłącznie do naszej niewielkiej działki w świecie wirtualnym, gdzie Wlodek Barbosa konstruuje swoje zabawki rozszerzone fonetycznie (czyli PAVed), to okazuje się, że nie jest do […]
Warsztat już za tydzień
Patrzę na zegarek… Prawdę mówiąc za tydzień będzie już po warsztacie Ale póki co trwają przygotowania, z których chciałbym krótko zdać sprawę. Na zdjęciu poniżej widzimy PLCALL07, która — jak wszystkie awatary przygotowane na warsztat — wyposażona została w materiały do tego warsztatu potrzebne. Po lewej widać jej ‘szafę’: w katalogu PL-CALL 2014 mieszczą się, między […]
Rozmowa w Drugim Życiu, raz jeszcze
O rozmowie kanałem audio było tutaj wcześniej. Dzisiaj krótko o rozmowie typu czat tekstowy, czyli tak jak na fejsie :-). Technicznie rzecz biorąc jest to oczywiście o wiele łatwiejsze: odpadają wszystkie problemy z komunikacją głosową, o których pisałem. Z tych i innych względów (np. kwestie incognito, hipsterstwo wielu rezydentów przedkłada kanał tekstowy ponad kanał audio w […]
Teleportuj do miejsca startu, czyli ‘home, sweet home’
Oto PLCALL10 stojąca w samym środku piaskownicy na wyspie Paradise należącej do grupy Virtlantis. PLCALL10 przygotowuje się do warsztatu (już za tydzień… z małym okładem). Ponieważ nowo-powstały awatar nie ma swojego domu, PLCALL10 ustanowiła właśnie miejsce, w którym stoi, swoim ‘miejscem startu’, co widać w jednej z linii rozwijanego menu pod tytułem [Świat]. Moim zdaniem oryginalna angielska […]
Światy wirtualne w filmie (dokumentalnym)
Ponieważ zainteresowanie trójwymiarowymi światami wirtualnymi w latach 2006-2008 było ogromne a doniesienia medialne nie wychodziły poza łatwą sensację (sex, pieniądze, przestępstwa), powstała potrzeba spokojniejszego filmowego przyjrzenia się temu nowemu dla ludzkości obszarowi granicznemu. Czemu ‘filmowego’? No cóż… literatura naukowa nie oddaje ludzkich emocji w świecie wirtualnym (bo nie takie jest jej zadanie), zaś krótkie klipy video […]
Niewidomy w Drugim Życiu
Temat “Drugie Życie a niepełnosprawność” jest ogromny. Istnieje spora literatura naukowa i pamiętnikarska, istnieją filmy, organizacje, artykuły i prezentacje (poniżej jeden slide prezentacji ‘w życiu’). Okazuje się, że ludzie niepełnosprawni (głusi, niewidomi, cierpiący na autyzm i chorobę Aspergera, upośledzeni lokomocyjnie, itd.) często odżywają, gdy znajdą się w świecie wirtualnym odpowiednio przystosowanym do ich potrzeb. Nie […]
Czemu Drugie Życie (w edukacji)?
Maggi Savin-Baden (2010, A practical guide to using Second Life in higher education. Buckingham: Open University Press, str. 69) podaje następujące powody dla których używa się SL w szkołach wyższych (inne niż początkowe zauroczenie tą nową zabawką): umożliwia zdalną, elastyczną i ‘mieszaną’ naukę umożliwia naukę przez zanurzenie wspiera naukę poprzez dialog osłabia autorytaryzm w nauczaniu umożliwia kreatywność i […]
Trzy modele nauki języka w Drugim Życiu
Torsten Lex na stronie 61 swojej pracy magisterskiej z 2009 roku pt. Möglichkeiten virtueller 3D-Welten für Bildung und E-Learning am Beispiel von Second Life (Hamburg: Diplomica Verlag) wylicza trzy główne modele nauki języka obcego w świecie wirtualnym typu SL: (a) przystanie do grupy osób zainteresowanych danym językiem (model Virtlantis), (b) odwiedzanie miejsc (wysp), gdzie zwyczajowo zbierają […]
Reifikacja w Drugim Życiu, raz jeszcze
O reifikacji abstrakcji (w tym kodu językowego) w Drugim Życiu pisałem na tym blogu dwa razy: tutaj i tutaj. Nie chciałbym sugerować, że to jest całkowicie nowa idea, która zalęgła się oryginalnie w mojej głowie. Istnieją źródła, w których znajdziemy podobne pomysły. Na przykład Winn & Jackson. 1999. “Fourteen Propositions about Educational Uses of Virtual Reality”. […]