Gry zręcznościowe a przyswajanie języka drugiego

Zainteresowanie ludologów-glottodydaktyków nie ogranicza się jedynie do symulatorów życia czy erpegów. W jednej ze swoich publikacji deHaan, Reed i Kuwada analizują wpływ gry Parappa the Rapper na zapamiętywanie nowego słownictwa. W przeprowadzonym eksperymencie, w którym uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy (gracze i obserwatorzy) okazało się, że nawet jeśli gracze czerpali więcej przyjemności z rozgrywki niż obserwatorzy (choć różnica ta nie była istotna statystycznie), to właśnie obserwatorzy osiągali znacznie lepsze wyniki w teście badającym ilość zapamiętanego słownictwa. Być może przyczyną był fakt, iż w grze tej, polegającej na sekwencyjnym wciskaniu przycisków konsoli tak, by powstała odpowiednia melodia, akcent położony jest głównie na wyczucie rytmu i sprawności manualne. Gra nie wymusza w żaden sposób zrozumienia słów piosenki, przez co są one de facto pomijalnym elementem rozgrywki. Tak czy inaczej ciekawe badanie; link tutaj: http://llt.msu.edu/vol14num2/dehaanreedkuwada.pdf

parappapic1

No comments yet.

Leave a Reply