Cytowałem już na łamach tego bloga Kieron Sheehy na temat afordancji wynikających z możliwości AV oferowanych przez światy wirtualne. Poniżej jeszcze jeden cytat z tego samego roku, ale innej antologii artykułów: Kieron Sheehy. 2010. “Virtual environments: issues and opportunities for researching inclusive educational practices”. W: Anna Peachey et al.(eds). 2010. Researching learning in virtual worlds. New York: Springer Verlag. 1-16. Ten wyimek pochodzi ze strony 9 książki i traktuje o fun. Że Drugie Życie to fun i o różnych sensach tego fun pisałem już tutaj wielokrotnie. Że fun znacznie zwiększa motywację do nauki i że jest to podstawowa przesłanka wzrastającej roli gier w dydaktyce też wszyscy wiemy. Wielu z nas słyszało też o teorii flow niejakiego Csíkszentmihályi (nawet nie próbujcie!). Wszytko to łatwo odnieść do Drugiego Życia. Ale co innego roztrząsać to na poziomie intelektualno-naukowym, a co innego doświadczyć, odczuć osobiście…
Sheehy, cytując obficie literaturę naukową, mówi, że:
- zabawa i gra to podstawowe narzędzia poznawania rzeczywistości minimalizujące ryzyko i stosowane przede wszystkim we wczesnym dzieciństwie,
- zaś dzieciństwo to właśnie nieustanna nauka i poszukiwanie nowych doznań, poprzez które dzieci nabywają wiedzę i umiejętności,
- dobra gra wideo wymusza niewiarygodnie wręcz szybkie nabywanie umiejętności w sposób wręcz ‘magiczny’, a więc bez świadomego wysiłku, choć przyswojona w ten sposób wiedza jest ogromna i często bardzo złożona.
Gdy tak sobie myślę o tym, jak WS/B przyswajał wiedzę i umiejętności związane z Drugim Życiem, to mogę z czystym sumieniem potwierdzić obserwacje naukowców. Działo się to całkowicie bezboleśnie, wręcz niezauważenie. Miałem ogromnie wiele fun, zaś co do rozległości i złożoności tej wiedzy o Drugim Życiu… No cóż: dopiero pisanie tego bloga uświadomiło mi naprawdę jak wiele wiem na temat Second Life. Większości tej wiedzy nie przyswoiłem z książek, tylko z beztroskiej zabawy i gry ‘w świecie’. I w tym sensie jest Drugie Życie faktycznie grą
No comments yet.