Zainteresowanym światami wirtualnymi polecam świetną książkę dra Pawła Topola. Pierwsza i jedyna taka w Polsce! W publikacji podjęto próbę kompleksowej analizy fenomenu edukacji w trójwymiarowych światach wirtualnych, który w naukach o edukacji na świecie ma swoje miejsce od ponad 10 lat, natomiast w Polsce jest wciąż stosunkowo mało poznany. Książka traktuje o tzw. światach wirtualnych […]
Web1, web2, web3…
Na stronie 7 książki Learning in 3D: Adding a New Dimension to Enterprise Learning and Collaboration Kapp i O’Driscoll kategoryzują kontinuum koncepcyjne sieci www w następujący sposób: web1 – można się włączyć DO sieci web2 – można się łączyć POPRZEZ sieć web3 – (dzieje się teraz) można się łączyć WEWNĄTRZ sieci Światy Wirtualne należą oczywiście do tej […]
Ja i mój awatar
Wielu rezydentów światów wirtualnych silnie identyfikuje się ze swoim awatarem. Niektórzy mają ich kilka, na przykład jeden profesjonalny (powiedzmy – nauczyciel), a drugi prywatny (powiedzmy – do tańca na rurze). Takie alternatywne awatary zwą się w żargonie rezydentów ‘alts’, co jest skrótem od ‘alternatives’. W swojej książce z 2008 roku, Mark Stephen Meadows ukazał zawiłe […]
The Sims
Któż nie zna serii The Sims? Bijąca od wielu lat rekordy sprzedaży gra jest tak zwanym symulatorem życia, czyli programem pozwalającym użytkownikowi stworzyć postać o wybranych parametrach (płeć, wiek, pozycja społeczna itd.) i pozwolić się jej rozwijać w dowolny sposób. Wydaje się więc, że gra idealnie nadaje się do wspomagania nauczania języków obcych, pozwalając uczniowi […]
Konferencja: nauczanie i korpusy językowe
Kolejna konferencja poświęcona zastosowaniu korpusów w nauczaniu języków obcych, TaLC 11, odbędzie się w Lancasterze, w Wielkiej Brytanii, w dniach 20-23 lipca 2014 roku. Wszystkie informacje o konferencji można znaleźć pod adresem: http://ucrel.lancs.ac.uk/talc2014/
Jak grać na lekcji języka obcego?
To pytanie, które słyszę bodaj najczęściej (poza oczywiście pytaniami „po co?” i „w co?”). Problem jest rzeczywiście złożony, a jego rozwiązanie nie jest proste. Nauczyciela pracującego w szkole ogranicza szereg czynników, głównie natury technicznej: brak dostatecznej ilości stanowisk komputerowych w klasie, brak dużego ekranu na którym uczniowie mogliby śledzić przebieg rozgrywki… Osobiście jestem wielkim fanem […]
Zamiast wstępu: co poczytać?
Temat gier (lub też szerzej: strategii ludycznych) w glottodydaktyce nie jest nowy. Wykorzystanie gier komputerowych w nauczaniu języków obcych to tymczasem wciąż egzotyka. Na razie publikacji na ten temat jest stosunkowo niewiele, ale na szczęście systematycznie ich przybywa . Co przeczytać na dobry początek? Pierwsza pozycja godna polecenia to wydany w zeszłym roku nakładem Palgrave […]
Pierwsze strony tematyczne
Dzisiaj opublikowaliśmy pierwsze dwie podstrony tematyczne: “Gry” oraz “Platformy e-learning“. Już niedługo więcej podstron i więcej ciekawych informacji…
Konferencja EuroCALL 2014
Pojawił się już komunikat konferencyjny EuroCALL 2014. Konferencja odbędzie się od 20 do 23 sierpnia na Uniwersytecie Groningen w Holandii. Więcej TUTAJ.
Pojawiła się nowa wersja Moodle – 2.6
Wczoraj pojawiła się nowa wersja Moodle, aplikacji służącej do tworzenia wirtualnych środowisk uczenia się (platform e-learningowych). W tym wydaniu szczególny nacisk został położony na wygodę używania aplikacji oraz na jej wydajność. Krótkie omówienie najważniejszych nowości można zobaczyć w filmie poniżej, natomiast bardziej szczegółowo można się z nimi zapoznać tutaj. A jeśli ktoś chciałby poznać naprawdę […]