Na to pytanie odpowiadają Warren,S.J. & J.S.Wakefield. 2011. “Instructional design frameworks for Second Life virtual learning”. W: R.J.Hinrichs & C.Wankel (eds). 2011. Transforming virtual world learning (cutting edge technologies in higher education). Bingley,UK: Emerald Group Publishing Ltd. Str. 113-162. Na stronach 148-149 formułują 11 zasad nauczania w świecie wirtualnym. Oto one (z moimi uwagami tu i ówdzie):
- Twórz okazje, by społeczność wirtualna istniała również niezależnie od konkretnego zadania dydaktycznego (o tym mówiłem w odniesieniu do Virtlantis rok temu na pierwszej konferencji PL-CALL)
- Stwórz możliwość komunikacji społecznościowej dla uczestników kursu (to jakby to samo, co wyżej, prawda?)
- Reklamuj społeczność, by wzbudzić zainteresowanie i entuzjazm (Kip Yellowjacket robi to niestrudzenie od siedmiu lat!)
- Dbaj, by uczestnicy mogli eksperymentować z nową technologią, by się do niej przyzwyczaić (Zdarzało się, że taki eksperymentator zlikwidował na Wirtlantisie pół wyspy!)
- Przygotuj się, że uczestnicy kursu pójdą off-task; robią to po to, aby skontekstualizować swoją naukę i nadać jej własny sens (Zawsze pozwalałem na to na swoich zajęciach… Czasem, jak już poszliśmy off-task, to nie wróciliśmy tego samego dnia!)
- Światy wirtualne oferują nowe afordancje; korzystaj z nich, aby zarówno replikować tradycyjne metody nauczania, jak i wprowadzać innowacje (O tym pisałem wielokrotnie na tym blogu)
- Bądź gotów by rozwiać praktyczne i etyczne wątpliwości uczestników przed zajęciami w świecie wirtualnym (Jestem gotów to robić… Już za trzy dni
- Dostarczaj silnego rusztowania uczącym się, szczególnie na początku; nie tylko w kwestiach technicznych, ale również światopoglądowych. Niektórzy po prostu wolą naukę f2f (Ano prawda…)
- Zadbaj, aby uczestnicy kursu mieli wiele okazji do refleksji nad ich doświadczeniami z nauką w świecie wirtualnym (Nie wiem czy uda nam się to w piątek, skoro mamy tak mało czasu… Ale spróbujemy)
- Przygotuj się na to, że dydaktyka w świecie wirtualnym nie zawsze wygrywa z dydaktyką face-to-face (Ależ wiem o tym! Choć nie zawsze mamy wybór)
- Przygotuj się na problemy techniczne w świecie wirtualnym tak samo dobrze, jak w realu. Uprzedź uczniów i zarezerwuj wiele czasu na ich rozwiązanie (No cóż… Murphy faktycznie spędza mi sen z oczu w kontekście mojego warsztatu… Que sera, sera!)
———
PS. Jutro ostatni już odcinek tego bloga
No comments yet.